Rabu, 6 April 2011

Bedah Buku 'Inilah Islam' Cetusan Sayyid Qutb

Pada ruangan kali ini akan saya post kan tentang buku Inilah Islam dari Sayyid Qutb. Tajuk yang di letak pada buku ini menarik perhatian saya untuk memahami apakah intipati Islam yang sebenarnya sering kita fikirkan. Sedang kini kita sering berbincang dalam kalangan sesama sendiri tentang Islam melalui aspek politik, ibadat, pentadbiran, sosial dan lebih-lebih lagi masalah sosial masyarakat yang dilanda ketika ini yakni masalah pembuangan bayi dan zina.

Hari ini ramai umat Islam sering membincangkan hal remeh-temeh tentang Islam. Misalannya, soal solat, membaca Al-Quran, dan di bawah satu skop yang lebih kecil yang sahaja mengaitkan soal ibadat di surau atau masjid. Membaca Al-Quran seperti betulkah tajwid seseorang apabila membaca Al-Quran. Masyarakat kini secara kasarnya tidak mengamalkan pembacaan Al-Quran atas dasar bimbang dengan kesalahan yang akan dilakukan ketika membaca Al-Quran. Orang melayu khususnya acapkali memikirkan hal ini, apabila membaca al-quran mestilah membaca al-Quran dengan betul tajwidnya kerana kesalahan yang dilakukan akan membawa makna yang lain dari makna sebenar ayat dalam al-quran. Selain itu, sistem pendakwahan yang secara rata-ratanya kita lihat pendokongnya adalah golongan ustaz dan ustazah. Waima, fahaman ini harus diubah dan dibendung secara total kerana Islam mewajibkan Dakwah kepada semua umat Islam. Fahaman jumud ini haruslah disangkal.

Islam yang sebenarnya bukanlah itu. Tetapi Islam sangat menitikberatkan soal pembentukan akidah atau iman seseorang. Semasa permulaan dakwah yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W, soal akidah atau iman sahabat-sahabat ketika itu diterap olah Rasulullah S.A.W dengan mantap. Dan semasa itu, syariat agama seperti bersolat atau menunaikan zakat belum lagi terlaksana. Namun, kisah semasa penyeksaan Sumayyah belum lagi diletakkan syariat Islam seperti yang saya katakan tadi (solat, zakat, urusan jual beli). Walaubagaimanapun, Sumayyah yakin sebenar-benarnya apakah yang disampaikan Rasulullah S.A.W benar atau tidak. Sehinggakan beliau mati syahid mengakui bahawa Allah itu Maha Esa.

Sedikit pengenalan dari saya tentang mengapa saya tertarik untuk membaca buku Inilah Islam. Terus-terang saya katakan, dengan keadaan umat Islam kini yang begitu sinonim dengan masalah moral dan sosial, sudah pasti apabila para pendokong dakwah (Ustaz/Ustazah) menyeru kepada Umat Islam ketika ini pastinya sukar untuk masyarakat mengikuti seruannya. Hal ini kerana, akidah atau Iman yang diterapkan di sekolah tidak mampu membentuk modal insan seperti sahabat-sahabat Rasulullah. Namun, itu bukan suatu alasan yang kukuh untuk orang-orang yang merindui kegemilangan Islam kembali memuncak di muka bumi ini.

Menyingkap kembali semasa zaman penaklukan Constantinople oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, perbezaan jarak masa semasa pendakwahan Rasulullah S.A.W dengan zaman Sultan Muhammad Al-Fateh menguasai Constantinople adalah lebih kurang 1400 tahun. Faktor masa bukanlah suatu alasan bahawa kegemilangan Islam tidak akan kembali menyinar. Walaubagaimanapun, Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya menguasai Constantinople bermula dari setiap individu dalam masyarakat itu sendiri. Sultan Muhammad Al-Fateh menanamkan keimanan dan akidah yang kuat kepada bala tenteranya sehingga Kapal perang mereka berjaya memasuki kubu kuat Constantinople melalui jalan DARAT(jalan Gunung) dan pihak musuh tidak menyangka akan hal itu. Begitu kuatnya keimanan mereka terhadap Islam.

Berbalik kepada tajuk saya, buku Inilah Islam membuka minda pembaca untuk memahami apakah tuntutan sebenar Islam. Buku ini merangkumi manhaj(pemikiran) yang dibawa oleh Islam sesuai dengan sepanjang zaman baik semasa zaman Rasulullah S.A.W sehingga ke zaman sekarang. Manhaj ini juga membandingkan antara ideologi-ideologi manusia dengan manhaj Islam. Perbandingan seperti Sistem Kasta di India, Sistem Pemerintahan Rom dan yang lain-lain. Jelas, Islam adalah penyelesaian yang terbaik kerana manhaj Islam telah digubal oleh Tuhan(Allah) kepada makhluk ciptaannya. Manhaj yang diterangkan tidak mendiskriminasi mana-mana pihak berbanding ideologi yang dibawa oleh manusia.

Akhir kata, untuk memahami intipati Islam itu sendiri, baca dan fahamilah buku Inilah Islam dari Sayyid Qutb. Sedang kita sibuk dengan aktiviti harian, eloklah kiranya untuk kita membaca buku ini kerana Islam adalah cara kehidupan dan bukan mencakupi aktiviti ibadat solat dan zakat sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan